Det gælder selvfølgelig om at være opmærksom på de Power ord og bruge dem til din egen fordel, fordi de kan rent faktisk forbedre din konverteringsrate (altså hvor mange, der fx klikker på dit link) med op til 12,7%.
Tal til en af de 8 følelser
Power ord er ord, der taler til en følelse, og derfor kan mennesker ikke undgå at blive påvirket af dem. Det er ord, som du sagtens kan bruge, næste gang du skriver emails, præsentationer, tekster til din hjemmeside osv.
Her får du en oversigt over 8 psykologiske triggere og det ordforråd, du kan bruge til at tale til de enkelte stemninger.
- Grådighed
- Nysgerrighed
- Dovenskab
- Lyst
- Forfængelighed
- Tillid
- Vrede
- Frygt
Grådighed
Grådighed taler til menneskets trang til ofte at ville have mere, end vi egentlig har brug for. Vi drages, hvis der fx kun er få styk tilbage af et bestemt produkt, for tænk nu, hvis vi gik glip af noget.
Når du skriver til dine læseres grådighed, kan du bruge ord som:
- Før
- Bedste
- Største
- Bonus
- Tilbud
- Gå ikke glip af
- Eksklusiv
- Udløber
- Gave
- Største
- Billig
- Straks
- Sidste chance
- Aldrig mere
- Nu
- Ny
- Præmie
- Hurtig
- Nedsat
- Spar
- Udløber snart
Nysgerrighed
Du kan også spille på dine læseres nysgerrighed, for når vi får pirret vores nysgerrighed, får vi en ubændig trang til at tilfredsstille den.
Du kan tale til nysgerrigheden ved at bruge ord som:
- Forbudt
- Kom med i klubben
- Censureret
- Fortroligt
- Kontroversielt
- Insider
- Gemt
- Øjenåbner
- Tilstå
- Undvige
- Privat
- Begrænset
- Chokerende
- Hemmelig
- Sneak peak
- Tankevækkende
- Undergrund
- Aldrig hørt om
- Usædvanlig
- Tilbageholdt
Lyst
Når vi taler om lyst inden for kommunikation, skriver vi til læsernes trang til noget. Når mennesker har lyst til noget, kan de blive så optagede (og nogle gange næsten besatte), at de ikke længere rationelt.
Her kan vi bruge ord som:
- Indtagende
- Medrivende
- Karismatisk
- Ønske
- Begære
- Fortryllet
- Eksotisk
- Fascinerende
- Flirt
- Forbudt
- Hypnotisk
- Spændende
- Ensom
- Magnetisk
- Fræk
- Besat
- Passioneret
- Provokerende
- Skandaløs
- Skamfuld
- Synd
- Stimulerende
- Trang
Tillid
Hver gang du skriver til dine kunder, så er et af de væsentligste formål at opbygge tillid mellem jer. Næste gang kan du prøve at krydre dine tekster med nogle af disse ord for at opbygge tillid:
- Jævnfør
- I henhold til
- Som aftalt
- Akkrediteret
- Godkendt
- Autentisk
- Autoritet
- Fordi
- Best-seller
- Case study
- Certificeret
- Anbefalet
- Forsikre
- Ekspert
- Ægte
- Garanteret
- Forbedret
- Livstid
- Ingen forpligtelser
- Ingen risiko
- Officiel
- Privat
- Professionel
- Beskyttet
- Bevist
- Resultat
- Sikkerhed
- Videnskabeligt bevist
- Studier viser
Forfængelighed
Forfængelighed er en af de drivende kræfter i forhold til at træffe en købsbeslutning. Vi køber ting ud fra, hvordan vi tror, at det vil få os til at se ud – både over for andre og for os selv. Og vi er både forfængelige i forhold til vores udseende og vores ønske om at fremstå som en succes.
Med de her ord kan du vise, hvordan dit produkt eller ydelse får din læser til at være mere attraktiv og succesfuld:
- Fantastisk
- På toppen
- Smuk
- Modig
- Leder
- Intelligent
- Blændende
- Effektiv
- Elegant
- Elite
- Frygtløs
- Geni
- Flot
- Helt
- Legendarisk
- Magisk
- Optimal
- Sensationel
- Spektakulær
- Succesfuld
- Ultimativ
- Ubesejret
- Sejr
- Rig
- Vidunderlig
Frygt
Frygt er måske den stærkeste motivationsfaktor af dem alle. Det er et af vores primitive instinkter, og det vækkes nemt til live hos os. Du kan fx bruge ordene til at gøre læserne nervøse for, hvad der vil ske, hvis de ikke køber/downloader/læser din ydelse. Fidusen i at bruge frygt som trigger er at vække frygt-instinktet og samtidig give løsningen.
- Smerte
- Angreb
- Bombe
- Katastrofe
- Kollaps
- Skør
- Krise
- Fare
- Ødelægge
- Pinlig
- Fiasko
- Fyret
- Skræmmende
- Nedsmeltning
- Mareridt
- Panik
- Bleg
- Smertefuld
- Plage
- Gift
- Fattig
- Flygte
- Hævn
- Risikabel
- Slagte
- Dum
- Lide
- Tortor
- Giftig
- Tragedie
- Traume
- Sårbar
- Såret
- Bekymret
Vrede
Vrede har stor indflydelse på vores beslutninger. Den gør os irrationel, og hvis du begynder at prikke til vreden hos dine besøgende, så skal du sørge for, at det er rettet et andet sted hen end hos dig selv.
Men du kan tænke på, hvad der kan gøre dine læsere vrede i forhold til det marked, du er på. Brug nogle af ordene fra listen til at opbygge stemningen og giv dem bagefter løsningen.
- Irriterende
- Arrogant
- Koge over
- Fallit
- Brutal
- Korrupt
- Kujon
- Ydmyge
- Fornedre
- Tale ned til
- Udnytte
- Bange
- Grådig
- Lyve
- Fjendtlig
- Provokerende
- Straf
- Skånselsløs
- Træt af
- Offer
- Spild
- Svag
- Værste
Dovenskab
Mennesker er dovne. Punktum. Langt de flest vil egentlig gerne have den nemme løsning og find ud af, hvor gærdet er allerlavest.
Det kan du tale til, hvis du bruger ord som:
- Cheat sheet
- Barneleg
- Komplet
- Kopi
- Download
- Nem
- Effektiv
- Elementær
- Idiot-sikker
- Udfyld selv felterne
- Gratis
- Gave
- Guide
- Med det samme
- Kickstart
- Kun
- Minutter
- Ingen problem
- Enkelt
- Hurtig
- Klar
- Roadmap
- Lige ud ad landevejen
- Trin
- Skabelon
- Værktøj
Mennesker husker følelser – ikke ord
Næste gang du skal skrive noget, så start med at overveje, hvilken følelse du gerne vil skrive til. Prøv at indarbejde nogle af ordene fra listen, og så vil du hurtigt kunne se, at dine tekster står skarpere.
God skrivelyst 🙂
Kilde: https://optinmonster.com/700-power-words-that-will-boost-your-conversions/
Vil du have 10 simple tricks til at få flere læsere til at opdage din blog?

Seneste kommentarer